Klub Seniora z Paszczyny na wycieczce w Sanoku

W poniedziałek 13 maja 2019 r.,  29-osobowa grupa członków Klubu Seniora z Paszczyny wyjechała na wycieczkę do Sanoka.

Głównym celem wycieczki było zwiedzanie Zamku Królewskiego w Sanoku, w którym znajduje się wystawa dzieł wybitnego polskiego malarza Zdzisława Beksińskiego.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia przepięknej kolekcji ikon będących główną atrakcją wystawy historyczno – sakralnej, którą mijaliśmy w drodze do prac Beksińskiego. Nasza opiekunka, Pani przewodnik , pracownik tutejszego obiektu muzealnego, ciekawie opowiadała nam o zbiorach tej sztuki cerkiewnej z XV – XIX wieku.

Finalnie  dotarliśmy do Galerii Zdzisława Beksińskiego – artysty wywodzącego się z sanockiego rodu. Była to bez wątpienia jedna z niepowtarzalnych okazji do zapoznania się z wieloletnią twórczością tragicznie zmarłego artysty. W galerii mogliśmy  poznać zarówno prace tworzone jeszcze w Sanoku, jak i później w tzw. „Pracowni Warszawskiej”, której model został z dużą precyzją odwzorowany. Zbiory tworzą nie tylko pełnowymiarowe obrazy, ale również szkice koncepcyjne, jak i przykłady grafik komputerowych z okresu przełomu wieków.

Pomimo niesprzyjającej aury udaliśmy się dodatkowo do zwiedzania Skansenu w Sanoku. Obszar jest spory, podzielony na sektory. Skansen przedstawia tradycyjną kulturę ludową charakterystyczną dla grup etnograficznych takich jak: Łemkowie, Bojkowie, Dolinianie oraz Pogórzanie. W tym miejscu zwiedziliśmy piękny „Rynek Galicyjski”. Na placu wybrukowanym „kocimi łbami” stoi 29 drewnianych budynków, które pochodzą z 14 miejscowości Podkarpacia. Zobaczyliśmy, jak dawniej wyglądało wnętrze poczty, urzędu gminy, apteki, zakładu fryzjerskiego, mieszkanie nauczyciela oraz dom żydowski.

Podczas wycieczki z chęcią i  zaciekawieniem podążaliśmy za naszym przewodnikiem. Miejsce tworzy niepowtarzalny klimat tamtej epoki.

Po wyczerpującej lekcji historii wybraliśmy się na koniec  do pobliskiej restauracji na ciepły posiłek. Po obfitym obiedzie udaliśmy się do autokaru i ruszyliśmy w powrotną drogę z głowami pełnymi wrażeń po bardzo udanym i miłym wspólnym zwiedzaniu tego urokliwego miejsca.

Była to fajna, edukacyjna wycieczka.

Źródło: https://ugdebica.pl/aktualnosci/klub-seniora-z-paszczyny-na-wycieczce-w-sanoku-810.html